حوزه هنرى بهاى بيشترى به آموزش هنر بدهد
به گزارش كميته اطلاع رساني و تبليغات سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هنري، داور بخش عكاسى « محمود عبدالحسينى » دومين دوره جشنواره توليدات استانى حوزه هنرى با بيان اين مطلب افزود: هر پديده اى در اولين دوره هاى برگزارى خود يك سرى معايب و نواقصى دارد كه مى تواند آنها را برطرف كند. البته اين معايب با تداوم در برگزارى جشنواره كم كم از ميان مى روند و جشنواره يك سير صعودى را طى مى كند و به بهتر شدن آثار ارسالى به دبيرخانه جشنواره نيز مى انجامد.
عبدالحسينى اظهارداشت: با قدم نهادن در اين مرحله و بررسى عملكرد جشنواره در هر دوره است كه مى توانيم شاهد رشد و ارتقاى آثار هنرى باشيم. درباره دوره گذشته جشنواره توليدات استان ها هم مى توان گفت آثار ارسالى نسبت به دوره اول رشد كمى و كيفى چشمگيرى داشتند و به نسبت گذشته با آثار بهترى مواجه بوديم ، شك ندارم كه آثار اين دوره از گذشته هم بهتر است.
وي ادامه داد: تداوم در برگزارى جشنواره ها مى تواند شرايط را براى ارائه آثار بهتر فراهم كند و ما را در عرصه عكاسى به جايى برساند كه هر دوره با ديدن آثار ارسالى از رشد كمى و كيفى آنها احساس رضايت كنيم.
عبدالحسينى بيان كرد: ما انسان ها در هر مرحله از زندگى نياز به آموزش داريم تا اصول و قواعد زندگى اجتماعى و چگونه زيستن را ياد بگيريم، چرا كه در سايه اين آموزش است كه مى توانيم زندگى اجتماعى موفقى داشته باشيم و همچنين شاهد ارتباطات سالم ، پويا و ماندگار در محيط اطراف خود باشيم. پس آموزش در هر زمينه اى يك ركن اساسى است كه بايد به طور مداوم در حال برنامه ريزى براى آن باشيم.
اين مدرس عكاسى نقش آموزش را در پرورش عكاسان خوب موثر دانست و افزود: آموزش در هنر هم ركنى اساسى و غير قابل انكار است و متاسفانه ما اين نكته را ناديده انگاشته ايم. مراكز آموزشى ما اغلب دچار ضعف در اين بخش هستند. مدرسان رشته هاى هنرى اغلب كسانى هستند كه در حيطه كارى خود چندان جدى محسوب نمى شوند و زياد از هنر سر در نمى آورند. دانشجويان و هنرجويان هم كه تنها به فكر پاس كردن يك واحد درسى هستند.
وى درباره مشكلات عكاسان امروز گفت: يكى از عمده مشكلاتى كه داريم كپى بردارى هاى ناشيانه اى است كه از روى دست هنرمندان غرب انجام مى شود و اين موضوع حتى در رسانه ملى هم ديده مى شود در عكاسى شاهديم كه فردى بدون داشتن دانش لازم دست به كارهايى مى زنند كه چندان نتيجه بخش نيست .
به گفته وى براى ارتقاى هنر عكاسى نياز داريم تا در كنار مباحث نظرى و آموزش دقيق و صحيح كارگاه هاى عملى برگزار كنيم تا عكس هاى شايسته اى داشته باشيم.
عبدالحسينى درباره برنامه ريزى هايى كه حوزه هنرى مى تواند در راستاى تربيت عكاسان داشته باشد، اظهار كرد: بهتر است در حيطه آموزش هنرجويان يك چارت عملياتى تهيه شود كه در آن طرح و برنامه هايى بلند مدت تعريف شود، چرا كه در اين شرايط مى توان به نتايج خوبى رسيد و شاهد رشد و شكوفايى عكاسان جوان بود.
وى درباره تاثير برگزارى بر عكاسان شهرستانى جشنواره توليدات استان ها گفت: در اين جشنواره شرايطى فراهم مى شود تا كسانى كه به اين هنر علاقه مند هستند در يك فضاى رقابتى سالم در راستاى ارتقاى سواد بصرى خود گام بردارند و مسير رو به جلو طى كنند.
اين عكاس پيشكسوت درباره عملكرد عكاسان جوان كشور اظهار كرد: هم اكنون عكاسان جوان رو به جلو حركت مى كنند و در كل كشور هم تعداد علاقه مندان به هنر عكاسى زياد شده است. اين موضوع نشان مى دهد جامعه كوچك عكاسى كشور در حال رشد و بزرگ شدن است و مى توان به آينده آن اميدوار بود.
وى افزود: در كل جريان هاى عكاسى كشور حركت رو به جلو دارد و اگر آموزش مناسب و برنامه ريزى هاى لازم در اين عرصه انجام شود اين تعداد كه از لحاظ كميت زياد است از لحاظ كيفيت هم رشد مى كند.
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد